Het merk Lipton is bij velen bekend door de Lipton Ice Tea die ze verkopen. Niet alleen ice tea, maar ook theezakjes hebben ze in hun assortiment zitten. Lipton een thee zijn daarom ook al jaren verbonden met elkaar. Het begon allemaal met Sir Thomas Lipton. Dit was in 1890. Hij zorgde ervoor dat thee beschikbaar werd voor een groot publiek. Als pionier heeft hij de thee categorie veranderd. In 1993 kwam Lipton op de Nederlandse markt met de productie van Lipton Ice Tea. Meer weten over Lipton? Lees dan snel verder.
De oorsprong van Lipton thee
De thee van Lipton wordt gemaakt van theeblaadjes die ooit door iemand met de hand zijn geplukt. De theeblaadjes komen van een theeplantage die verspreid zijn over de hele wereld. Zo werken er bijvoorbeeld in Kericho in Kenia maar liefst 16.000 medewerkers op de theevelden van Lipton.
In 2015 was wereldwijd 100% van de theezakjes al afkomstig van Rainforest Alliance gecertificeerde theeplantages. Ook zijn vanaf nu alle Ice Tea producten van Lipton in Nederland officieel gecertificeerd door de Rainforest Alliance. Dit betekent dat als de consument kiest voor Lipton Ice Tea, Ice Tea Green of een theezakje van Lipton, hij of zij kiest om ook goed te zijn voor mens en milieu.
Laag in calorieën
We worden met zijn allen steeds meer bewust van de voordelen van een gezondere levensstijl. Ook Lipton helpt daar graag een handje bij mee. Bij Lipton houden ze namelijk van heerlijk verfrissende ijsthee, maar wordt er ook geprobeerd te letten op het minimaliseren van het suiker niveau. Zo was in maart 2017 het suiker niveau van Lipton Ice Tea Sparkling al verlaagd naar 4,5 gram suiker per 100 ml.
In 2019 gingen ze weer een stapje verder. Toen heeft Lipton het niveau van suiker bij Lipton Ice Tea Green gereduceerd naar 3,5 gram suiker per 100 ml. Hierdoor is het hele Lipton Ice Tea portfolio laag in calorieën.
Op weg naar een duurzame toekomst
Ook het merk Lipton is bezig met een duurzame toekomst. Daarom hadden ze in 2019 de eerste stap gezet naar een volledig circulair portfolio door een festivalfels die gemaakt is van 100% gerecycled plastic te lanceren. Het doel van Lipton is om in 2023 het totale PET portfolio om te zetten naar 100% gerecycled PET. Ook is het merk gestopt met het gebruik van single use plastic, zoals rietjes, stampers en onderzetters. Er wordt bij het maken van point of sale materiaal zoveel mogelijk gerecycled materiaal gebruikt.
Naast het reduceren van virgin plastic en het het stoppen met single use plastic, support Lipton Litterati en Playmob. Deze samenwerking is erop gericht om zwerfafval te reduceren en het bewustzijn rondom recycling in Nederland te verhogen. Hierdoor willen ze ook graag de consument meer bewust maken rondom recycling in Nederland.